Monday 13 February 2012

Jenis-jenis badan?

Apa Itu Jenis-Jenis Badan?

Ectomorph

Ectomorph-Secara semula jadikurus, struktur tulang halus , sukar menambah berat badan.

Terdapat perbezaanyang jelas kelihatan terhadap fizikal diantara tiga jenis badan, tetapi apayang tidak boleh dilihat dan sering diabaikan ialah perbezaan biokimia danmetabolik di antara tiga jenis badan.

Jenis badanEctomorph mempunyai metabolisme yang terlalu pantasdan memerlukan lebih banyak kandungan kalori untuk mengekalkanberat badan berbanding dengan endomorph.

Kalori yang banyakdiperlukan oleh golongan ectomorph untuk menampung keperluan metabolisme yangtinggi yang disebabkan oleh beberapa factortermasuklahkadarmetabolik berehat (RMR),tahap hormon (yakni tiroid), sensitivitiinsulin, keupayaan pengoksidaan lemak, dan lain lain.

Penyebab utama rakyatMalaysia yang bergelar "hardgainer" tidak bolehmenambah berat badan ialah KEKURANGAN MAKAN.

Dalam kebanyakan kes, peningkatan pengambilan kalori andaakan menyebabkan pertambahan berat badan




Endomorph

Endomorph-Secara semulajadiberat , struktur tulang lebar , senang menambahberatbadan

Saya pasti semua orangtermasuk saya sendiri mempunyai rakan yang mempunyai kebolehan untuk makanmakanan ringan yang tidak berkesudahan dan tidak pernah mendapat seunit KGlemak .Mengapa rakan anda susah mendapat berat manakala anda dapat menambahberat badan dengan begitu mudah? Ia semua bergantung kepada penghasilanbiokimia badan anda.



Contoh prosesmetabolik yang merujuk kepada pengumpulan lemak termasuklah :



Lipolisis -pelepasan lemak dalam bentuk asid lemak daripada tisu adipos (sel lemak).

Lipogenesis -penyimpanan asid lemak dan pengumpulan lemak dalam tisu adipos.

De Lipogenesis Novo -pembentukan lemak daripada sumber bukan lemak, khusus acetyl CoA(karbohidrat).

Pengoksidaan lemak -pembakaran asid lemak untuk mendapatkan tenaga.



Keempat-empat prosesini,melibat kan semua faktor dalam mengawal kehilangan lemak dan pengumpulanlemak dan ia dikawal oleh pelbagai proses lain, dimana semua proses salingberhubung untuk mengekalkan keseimbangan homeostasis. Bagi mewujudkan dietyang membolehkan endomorph untuk mendapatkan berat tanpa lemak sambilmengekalkan pengumpulan lemak kepada minimum, seseorang mesti memahami prinsipmetabolik yang menyebabkan endomorphs untuk mendapatkan lemak, sensitivitiinsulin dan pemecahan nutrien.


Mesomorph

Mesomorph -berotot secarasemula jadi, berbahu lebar, mudah mendapat atau menurunkan berat badan .



Mesomorph mempunyaistruktur tulang yang besar, otot-otot dan fizikal besar secara semulajadi. Mesomorphs adalah badan yang terbaik untuk bina badan. Merekamendapati ia agak mudah untuk mendapatkan dan kehilangan beratbadan. Mereka secara semula jadi mempunyai platform yang kuat dan sempurnauntuk membina otot



Ciri-ciri tipikal padaMesomorph:

• Atlet

• Mempunyai bentuk ototyang menarik

• Badan berbentuk SegiEmpat

• Kuat

• Mudah membina otot

• Lebih mudah mendapatlemak daripada mereka yang mempunyai badan jenis ectomorph.


Jenis badan mesomorph akan mendapat hasil yang cepat daripada sukan binabadan .Peningkatan saiz otot biasanya dilihat sangat cepat, terutamanya padaawal mereka berjinak dengan sukan bina badan.Kelemahan kepada mesomorphs adalahmereka mendapat lemak dengan lebih mudah daripada ectomorphs. Ini bermaknamereka mesti mengawal pengambilan kalori mereka. Biasanya gabungan antaralatihan bina badan dan kardio terbaik untuk mesomorphs


Jenis- jenis badan:


Lelaki



Wanita:

1 comment:

  1. saya jenis yang susah nak naik berat badan...makan bnyak..tapi berat turun jugak..kenapa ye? lemak pun macam malu2 je nak singgah...saya ni jenis tubuh ape agaknye?

    ~miss intan~

    ReplyDelete